Pruimenjam

Eigen gemaakte jam is altijd erg lekker. De pruimen waren in de reclame, dus is het weer tijd om pruimenjam te maken.
In dit recept heb ik niet zoveel suiker gebruikt. Zo blijft de zurige smaak van de pruimen behouden. Uiteraard kan je gewoon meer (gelei)suiker toevoegen als je van zoete jam houdt.
Om de jam dik te krijgen heb ik ook extra geleipoeder oftewel appelpectine toegevoegd. Als je dat niet doet, dan heb je hele dunne jam. Dat is niet echt handig tijdens het eten.

Dit recept is eivrij, glutenvrij, graanvrij, lactosevrij, notenvrij en is geschikt voor vegetariërs en veganisten.

voor ongeveer 250-300 ml

Ingrediënten:
500 gram verse pruimen, gewassen en ontpit
5 eetlepels geleisuiker
1 eetlepel geleipoeder
sap van 1 citroen
1-2 eetlepels water

Voorbereidingstijd: 5 minuten
Bereidingstijd: 15 minuten
Verder nog nodig: pan, schaaltje, gesteriliseerde jampotten met deksel, aardappelstamper

Bereiding:
Was de pruimen en ontpit ze.
Snijd ze in kleine stukken en doe ze in een pan.
Voeg het water toe en breng alles aan de kook.
Laat het zo 3 minuten koken.
Stamp de pruimen fijner met een de aardappelstamper.
Meng de geleipoeder met de geleisuiker en voeg deze bij de pruimen.
Breng alles weer aan de kook en zodra het begint te pruttelen zet je het lager, maar het moet wel blijven pruttelen.
Kook de jam 3 minuten.
Controleer met een lepel of de jam klaar is, dat doe je met de lepel in de jam te roeren en op de achterkant een streep trekken met je vinger.
Als de lijn openblijft dan is de jam klaar.
Schep de jam over in de jampotjes en sluit deze af en zet ze op de kop weg.
Laat ze afkoelen.
Plak een etiket met naam op de jampotjes.
Bron: eigen recept – © www.glutenvrijkookhoekje.nl

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.