Glutenvrije Poori’s

Zodra ik iets van brood ga maken, dan moet ik mezelf altijd eerst even over een drempel helpen. Ik zie er namelijk altijd heel erg tegenop omdat glutenvrij brood vaak het moeilijkste is om te maken. Ik bedoel dan mooi gerezen en vooral smaakvol.
In India heb je verschillende soorten broden, maar ik heb nu glutenvrije Poori’s gemaakt. Poori’s zijn gefrituurde puffs. Normaal gesproken gebruik je hier volkorenbrood (met gluten), maar dat kan natuurlijk niet als je coeliakie hebt. Ik heb zelf een meelmengsel bedacht en daarmee heb ik glutenvrije poori’s meegemaakt. Ze zijn gelukt, want ze zijn hol van binnen, ze zijn gaar (ook altijd belangrijk) en ze smaken goed.
Je bakt ze in hete olie en in de wok, maar een friteuse kan ook. Je legt ze voorzichtig plat in de olie, het deeg zakt naar de bodem en komt later weer omhoog. Nu schep je met een grote lepel hete olie over het broodje, zodat het broodje kan zwellen (zie foto). Sommige poori’s zakken later wel weer in, maar als je ze openscheurt zie je dat ze hol zijn (geweest). Laat de poori’s uitlekken op keukenpapier. Poori’s bewaar je het best in aluminiumfolie en in een blikken trommel of een goed afsluitbaar plastic doos. Ze zijn dan weliswaar niet meer knapperig, maar nog wel goed te eten.

voor ongeveer 12 stuks

Ingrediënten:
25 gram tapiocameel, gezeefd
50 gram quinoameel, gezeefd
150 gram glutenvrij broodmeel (ik heb Schar broodmix B gebruikt), gezeefd
1 flinke theelepeltje xanthangum, gezeefd
130 ml water
zout naar smaak

Voorbereidingstijd: 3 minuten
Bereidingstijd: 5 minuten
Verder nog nodig: wok of friteuse, pedaalemmerzak, keukenpapier, bord, deegroller, schaal, schuimspaan

Bereiding:
Zeef het meel en xanthangom boven een schaal en voeg hierbij het water en zout.
Kneed alles goed door elkaar en maak er balletjes (maat walnoot) van.
Pak een pedaalemmerzak en knip hier de bodem uit.
Knip dan aan één kant de zak door, zodat je een groot vel plastic hebt.
Leg de helft van het plastic op het aanrecht en rol alle balletjes uit tot (zo goed als) mooie rondjes van ongeveer 10-12 cm.
Leg ze even apart en doe 5 cm olie in de wok en verhit de olie.
Leg dan één deegrondjes in de hete olie.
Eerst zak het deeg naar beneden, maar na een tijdje komt deze omhoog.
Schep dan met een grote opscheplepel olie over de poori, zodat het kan opzwellen.
Keer de poori om en bak de andere kant.
Zodra de poori bruin is geworden schep je de poori met een schuimspaan uit de olie en laat je hem uitlekken op een bord met keukenpapier.
Maak nu alle poori’s.
Poori’s kan je eten bij een Indiase of Aziatische maaltijd of gewoon als brood met wat salade en bijvoorbeeld kaas.
Bron: aangepast recept

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Glutenvrije Poori’s

  1. Lijkt me erg lekker hoor.
    Nou de schrik is weg, het succes is behaalt…je broodrecept. 😛 😆 💡

    Als alternatief op zeven en het gaat sneller zonder troep, is roer het meel met een garde zo komt er ook lucht in en klontjes eruit, heerlijk gewoon de droge bestanddelen bij elkaar en roeren maar 😆

Laat een reactie achter op Ireen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.